L.S.,
Nu het vanwege de extreem strenge regelgeving niet meer mogelijk is om goederen naar Roemenië te brengen heeft de stichting zich genoodzaakt gevoeld om de werkwijze te veranderen door in de toekomst alleen nog maar financieel en met voedselpakketten de hulpverlening voort te zetten.
Hierdoor zijn we ook genoodzaakt om ons beleid aan te passen en hebben we een nieuw beleidsplan opgesteld, dat 29 september 2024 in de bestuursvergadering is geaccodeerd.
zie hieronder:
B E L E I D S P L A N 2 0 2 4
- Inleiding
De stichting is genaamd Stichting Groningen-Friesland en Drenthe voor Roemenië.
De statuten van de stichting zijn verleden op 14 mei 1991 en gewijzigd op 4 mei 1995 voor notaris mr. S.A. Slagman te Gytsjerk (Giekerk).
Het secretariaat is gevestigd op Lytse Dobbe 20, 9249 NG te Frieschepalen. De stichting is per email te benaderen via de website www.gfd-roemenie.nl .
De stichting staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel Noord-Nederland – dossiernummer 41003996.
De stichting is een door de Belastingdienst erkende Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) en is geregistreerd onder RSIN 807195352. Giften aan en via onze organisatie zijn fiscaal aftrekbaar.
Ook is de stichting door de Belastingdienst vrijgesteld van omzetbelasting.
- Doelstelling
Doel
De stichting heeft ten doel het hulp bieden aan de armste mensen in Roemenië en alles, wat daarmee verband houdt en samenhangt, alles in de meest ruime zin genomen.
De stichting tracht haar doel te bereiken middels alle wettig geoorloofde middelen.
Missie
De Stichting Groningen-Friesland en Drenthe voor Roemenië verleent hulp aan particulieren, ziekenhuizen, kindertehuizen, kerken, scholen e.d.
Regio
Het werkgebied in Roemenië is voornamelijk Transsylvanië.
- Werkzaamheden
Eén van de manieren waarop wij trachten dit te bereiken is het mogelijk maken van ondersteuning van gezinnen in Roemenië door particuliere families in Nederland.
Hiervoor zoeken wij sponsoren in Nederland die hen enkele keren per jaar met geld en/of levensmiddelen willen helpen. Hieruit ontstaan vaak waardevolle persoonlijke contacten. Van het geld dat hiermee binnengehaald wordt en dat op diverse andere manieren binnenkomt, wordt tevens ondersteuning van projecten in Roemenië mogelijk gemaakt.
Om te zorgen dat die hulp ter plekke komt, organiseert de stichting vier keer per jaar een inzamelactie. Vervolgens zorgt de stichting dat opbrengsten van deze acties in Roemenië op de juiste bestemmingen komen. Dit gebeurt door vaste contactpersonen in Roemenië, die de voedselpakketten en/of de financiën aan de juiste personen overhandigen en hen hiervoor op de lijsten laten aftekenen voor ontvangst. Eén of twee keer per jaar gaat er een delegatie (vrijwilligers) naar Roemenië langs de contactadressen om de contacten te onderhouden en de getekende lijsten in ontvangst te nemen.
Tijdens deze bezoeken krijgen de vrijwilligers niet alleen een goed beeld van de huidige stand van de projecten, maar worden ook nieuwe hulpverzoeken ontvangen. Hieruit kunnen nieuwe projecten voortvloeien.
Als een organisatie of een particulier persoon in Nederland een specifieke gerichte schenking voor een project wil doen, wordt er eerst beoordeeld waar op dat moment de hulp het hardst nodig is. Vervolgens wordt deze gift ook specifiek voor dit project gebruikt. Het beoordelen van de projecten gebeurt tijdens de projectbezoeken of eventueel later in een bestuursvergadering.
We ondersteunen het ziekenhuis in Agnita. Soms worden goederen door de stichting aangekocht en onder contract aan de ziekenhuizen in bruikleen gegeven. Ook krijgen ze financiële steun voor de aanschaf van medicijnen en melkpoeder. Om dit te kunnen betalen is de stichting grotendeels afhankelijk van giften.
In Dumbraveni en Gura Arieşului geven wij financiële steun voor het verstrekken van brood aan ouderen en arme gezinnen met inzet van de plaatselijke bakker.
Het kindertehuis in Odorheiu Secuiesc steunen we financieel door onder andere bijdragen voor voedsel, brandstof en medische kosten.
Voor particulieren in Roemenië maken we het mogelijk medicijnen op recept te verkrijgen. Hiervoor kan men een beroep doen op de zogenaamde medicijnpot. Kleine, maar zeer directe hulp. Op het kleuterschooltje en de basisschool in Cotus krijgen de kinderen dagelijks een warme maaltijd. Vaak de enige warme maaltijd die ze krijgen. Ook hiervoor zijn wij afhankelijk van giften of andere donaties.
- Uitgangspunten en kernbeginselen
De stichting wordt gerund door een bestuur en een klein aantal vrijwilligers. Ook in Roemenië is een netwerk van contactpersonen en vrijwilligers die ervoor zorgen dat alles op de plek komt waar het zijn moet. Zij zijn ook de belangrijkste informatiebron over de situatie in het land en bij individuele gezinnen.
Een ieder kan bij de stichting standaardpakketten met levensmiddelen bestellen. Deze worden in Roemenië ingekocht en ingepakt.
Ook kan opdracht worden gegeven om voor financiële ondersteuning een bepaald bedrag bij een gezin in Roemenië te bezorgen. De hoogte daarvan bepaalt de opdrachtgever.
Als de stichting een verzoek krijgt om hulp, dan wordt deze instantie of het gezin door ons of onze contactpersoon in Roemenië bezocht. We bekijken de situatie, financiële (on)mogelijkheden en leefomstandigheden en informeren naar gezondheid, werk en inkomen. Zo wordt beoordeeld of hulp nodig en rechtvaardig is en welke hulp. Religieuze of etnische achtergronden spelen geen enkele rol bij onze beoordeling.
Geen winstoogmerk
Bestuurders en vrijwilligers zijn allen onbezoldigd. Alleen aantoonbare onkosten kunnen worden gedeclareerd en komen voor vergoeding in aanmerking.
Jaarlijks worden deelnemers via de Rondzendbrief geïnformeerd over en inzicht gegeven in de financiën van de stichting door de publicatie van de exploitatierekening van het voorgaande boekjaar.
- Organisatiestructuur
Het stichtingsbestuur bestaat uit:
- Gerrit Samplonius, voorzitter
- Sjikke Havinga, secretaris
- Grietje Hoving, penningmeester
- Jan Hoving, algemeen
- Jotineke van Norel, algemeen
Takenpakketten van de leden van het bestuur
Volgens de statuten zijn de voorzitter en de secretaris van het bestuur belast met de uitvoering van de besluiten van het bestuur en vertegenwoordigen zij gezamenlijk de stichting in en buiten rechte evenals het voltallige bestuur. Ook is in de statuten de vervanging van de voorzitter en secretaris opgenomen ingeval van ontstentenis of belet.
De voorzitter is belast met de leiding van de bestuursvergaderingen en de secretaris met de verslaglegging daarvan.
De secretaris is daarnaast belast met de inkomende en uitgaande correspondentie van de stichting alsmede met de archivering van de te bewaren stukken van de stichting.
De penningmeester is verantwoordelijk voor het gehele financiële beheer w.o. de incasso van verleende machtigingen, de financiële verslaglegging en de opstelling van begroting en jaarrekening. Daarnaast wordt een adressenbestand van deelnemers onderhouden.
De secretaris draagt aangemelde projecten voor financiering/ondersteuning voor aan het bestuur; zorgt voor uitvoering o.a. door het opstellen van contracten en regelt de wijze van controle op de uitvoering. Daarnaast is ze belast met het werven van sponsoren voor nieuwe aanvragen van gezinnen of alleenstaanden om hulp.
Het onderhoud van de website www.gfd-roemenie.nl wordt door het bestuur verzorgd.
- Financiering
De stichting werft haar vermogen door:
-Donaties van sponsoren voor voedselpakketten of financiële ondersteuning van gezinnen.
-Algemene donaties.
-Specifieke donaties voor bepaalde doelen/projecten.
-Opbrengsten van door derden gevoerde acties ten bate van de stichting.
Jaarlijks budget.
Vier keer per jaar organiseert de stichting een actie en worden de voedselpakketten en de financiële ondersteuningen bij de gezinnen bezorgd. Ook wordt met ieder actie getracht de diverse instellingen met financiële middelen te ondersteunen; zoals het ziekenhuis de plaatselijke broodprojecten, etc.
Het hiervoor benodigde/beschikbare budget bedraagt ongeveer € 60.000.
Vermogensbeheer.
Het vermogen van de stichting is bij een bank gedeponeerd op lopende rekeningen en spaarrekeningen. Het geld staat zoveel mogelijk op de spaarrekeningen en op de lopende rekeningen worden saldi aangehouden, waarvan de dagelijkse kosten kunnen worden betaald.
De penningmeester beheert de middelen en zorgt voor de besteding volgens de jaarlijkse begroting.
Jaarlijks vindt er een kascontrole door derden plaats en wordt er een exploitatierekening opgemaakt, evenals een verlies- en winstoverzicht en een balans.
Mocht de stichting zijn activiteiten staken, dan zal het dan aanwezige liquidatiesaldo ten goede komen aan de lopende projecten in Roemenië.
Vastgesteld d.d. 29 september 2024.